هیفا گلد
هیفا گلد

مصنوعات طلا به زبان ساده

اگر شما هم از دسته عاشقان طلا و جواهر هستید، پیش از هر چیز شاید برای تان جالب باشد که مصنوعات طلا را بهتر بشناسید و راه های شناسایی آن ها را نیز فرا بگیرید.

همه ما با طلا و جواهر و انواع متفاوت و جذاب آن به خوبی آشنا هستیم و احتمالا بارها زمان زیادی را برای تماشا یا خرید آن ها صرف کرده ایم.

اما عده کمی از افراد وجود دارند که در مورد طلا و راه های تشخیص معتبر بودن آن اطلاعات  کافی دارند.

اگر شما هم از این دسته افراد هستید پیشنهاد می کنیم که در قدم اول طلا و مصنوعاتش را بهتر بشناسید تا بتوانید خرید مطمئن تری داشته باشید.

به زبان ساده، تمام زیور آلات و جواهراتی که شما در ویترین مغازه ها می بینید و برای خرید آن ها اقدام می کنید، مصنوعات طلا نامیده می شوند و به طور کلی هر چیزی که از طلا تولید شود، نوعی مصنوع طلا به شمار خواهد رفت.

مصنوعات طلا به زبان ساده

آشنایی با عیار مصنوعات طلا

چنانچه شما هم کنجکاو شده اید تا در مورد شناسایی مصنوعات طلا اطلاعات بیشتری کسب کنید، ابتدا باید با عیار طلا و مفهوم آن آشنا شوید.

عیار در واقع نشان دهنده میزان خلوص طلای به کار رفته در زیورآلات و.. را نشان می دهد و جالب است بدانید که در هر کشوری میزان متفاوتی دارد.

در ایران، مصنوعات طلا با عیار 18 یا همان 750 ساخته می شوند. البته شما می توانید انواعی از تولیدات مختلف نیز پیدا کنید که عیار کمتری دارند، اما به طور استاندارد، عیار طلا در کشور ما 18 می باشد.

یکی از مواردی که شما باید در مورد آن مراقب باشید، سودجویانی هستند که طلایی با عیار کمتر از 18 را به قیمت طلای اصلی و 18 عیار به شما خواهند فروخت.

در صورتی که شما با همچین موردی مواجه شدید بهتر است بدانید که این کار کاملا جرم محسوب می شود و شما می توانید به راحتی به پلیس گزارش داده، و آن را به صورت قانونی پیگیری کنید.

اما برای اینکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید و طلاهای معتبر خریداری کنید، اتحادیه طلا توصیه هایی برای خریداران کرده است که رعایت کردن شان به نفع شما خواهد بود.

مصنوعات طلا به زبان ساده

اولین موردی که هنگام خرید مصنوعات طلا باید در نظر بگیرید این است که از طلا فروشی های معتبر که زیر نظر اتحادیه هستند خرید کنید تا مشکلی از این بابت نداشته باشید.

دوما، حتما به خاطر داشته باشید که پس از خرید برای دریافت فاکتور اقدام کرده و حواس تان باشد که فاکتوری معتبر و قانونی به شما تحویل داده شود.

راه دیگری که می توانید از آن برای شناسایی مصنوعات طلا و اطمینان از عیارشان کمک بگیرید، دقت به عیار حک شده روی آن می باشد، زیرا هر شرکت سازنده موظف است که عیار طلای ساخته شده را روی کالا حک کند.

بنابراین اگر مورد مشکوکی مشاهده کردید، دست نگه داشته و تحقیقات بیشتری انجام دهید تا سرمایه تان را حفظ کنید.

البته بد نیست بدانید که گاهی سودجویان ممکن است شما را با راه های متفاوتی گول بزنند، یکی از این روش ها آن است که می گویند تنها کد شناسایی طلا ارزش دارد و عیار حک شده روی آن معیار دقیقی نیست.

اما باید بدانید قضیه این چنین نیست و عیار حک شده روی طلا، بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید برای ضمانت اهمیت خواهد داشت.

اگر پیش از خرید در مورد کدهای شناسایی کنجکاو شده اید، با ما در ادامه همراه باشید تا این مورد را به زبان ساده برای تان شرح دهیم.

مصنوعات طلا به زبان ساده

آشنایی با کدهای شناسایی مصنوعات طلا

پیش از هر چیز باید بدانید که مصنوعات طلا باید در شرکت ها و یا کارخانه های معتبری ساخته شوند که تحت نظر اتحادیه باشند. این قبیل شرکت ها برای آن که بتوانند اعتبار محصولات شان را نشان دهند، از کدهای شناسایی مخصوص استفاده می کنند.

این کدهای حک شده روی طلا ترکیبی از یک حرف لاتین به همراه چهار عدد هستند که نشان می دهد طلا استاندارد بوده و دارای اعتبار است.

جالب است بدانید که حرف لاتین ابتدایی، از حرف اول شهری که طلا در آن ساخته می شود الهام گرفته شده است. به طور مثال اگر طلا در تهران ساخته شده باشد، این کد با حرف T آغاز خواهد شد.

کدهایی که هر شرکت یا کارگاه استفاده می کند، به اتحادیه اصلی گزارش می شوند و پس از آن برای تایید به سازمان استاندارد فرستاده شده و در صورت تایید، در آن جا نیز ثبت خواهد شد.

بنابراین به راحتی می توان گفت که اگر مصنوعات طلا کد شناسایی معتبر نداشته باشند، استاندارد نیستند و امکان دارد که از کالاهای قاچاق باشند.

علاوه بر آن ممکن است محصول مورد نظر در کارگاه های نامعتبر و زیر زمینی تولید شده باشد که در این صورت استاندارد نبودن عیار طلا، زیاد هم دور از ذهن نخواهد بود.

در واقع به همین دلیل است که پیشنهاد می شود تا شما از طلا فروشی های معتبر خرید کرده و فاکتور و کد شناسایی محصول را نیز به خوبی بررسی کنید.

چنانچه شما در حین خرید با طلایی مواجه شدید که فاقد کد شناسایی معتبر بود، می توانید به راحتی آن را به سازمان استاندارد کشور گزارش کنید تا اقدامات مناسب در موردش انجام شود.

برای این کار کافیست با سازمان استاندارد تهران به شماره 1517 تماس بگیرید و مورد را شرح دهید.

مصنوعات طلا به زبان ساده

استفاده از کدهای شناسایی چه فایده ای دارد؟

احتمالا برای تان سوال شده باشد که استفاده از کدهای شناسایی مصنوعات طلا چه فایده ای دارد و یا اصلا وجودشان خوب است یا بد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این کدها تنها در صورتی مفید واقع می شوند که زیرساخت های لازم برای ثبت و بررسی آن ها به خوبی انجام شده باشد تا شما بتوانید پیگیری های لازم را به سرعت انجام دهید.

البته این کار به جدیت و تلاش زیادی از سوی اتحادیه نیاز دارد، زیرا تا زمانی که سامانه و مرجع معتبری برای بررسی وجود نداشته باشد، امکان گرفتار شدن در دام سود جویان همچنان وجود خواهد داشت.

نکته دیگری که در این زمینه مهم است، قیمت طلاست و استفاده از کدهای شناسایی نباید باعث افزایش قیمتش شود. در واقع شاید به دلیل همین مورد است که استفاده از این کدها چندان مرسوم نیست و افراد زیادی از آن اطلاع ندارند.

اما به طور کلی می توان گفت که در صورت استفاده درست و وجود زیر ساخت های کافی، کدهای شناسایی بسیار مفید و کاربردی خواهند بود.

استفاده از این کدها باعث می شود که آمار سودجویی ها و فروش طلاهای تقلبی و قاچاق به شدت کاهش یابد و مردم با اعتماد بیشتری خرید شان را انجام دهند.

مصنوعات طلا به زبان ساده

نکات مورد توجه در زمینه بررسی کدهای شناسایی مصنوعات طلا

یکی از مواردی که شاید از آن اطلاع نداشته باشید و به اشتباه بیوفتید، آن است که وجود هر نوع کد حک شده را به منزله معتبر بودن محصول به حساب بیاورید.

شما باید بدانید که محصولات زیادی هستند که از طلا ساخته نشده و تنها با روکشی از جنس طلا پوشانده شده اند، اما با این حال دارای کدهای شناسایی هستند.

یا حتی مواردی وجود دارد که افراد کلاهبردار از کدهایی تقلبی روی محصول استفاده می کنند تا بتوانند توجه و اعتماد خریداران را جلب کنند.

بنابراین می توان گفت که این کدها در تشخیص اصل یا بدل بودن به کارتان نخواهد آمد و پیشنهاد می کنیم که حتما از افراد با تجربه و یا معیارهای سنجش دیگر در این زمینه کمک بگیرید تا سرمایه تان از دست نرود.

در این زمینه، استفاده از سنگ محک یکی از راه هایی است که شما می توانید برای تشخیص اصل بودن مصنوعات طلا از آن استفاده کنید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم که پیش از انجام هر خریدی، به خوبی شرایط را بسنجید و از طلافروشی های با سابقه و معتبر خرید کنید تا ریسک هر گونه سود جویی را به شدت کاهش دهید.

ممنون که در این مطلب همراه ما بودید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *