هیفا گلد
هیفا گلد

آموزش اصولی خرید و فروش طلا و جواهر در بازار

در این مقاله به آموزش اصولی خرید و فروش طلا و جواهر در بازار می پردازیم، لطفا با ما همراه باشید.

از جمله با ارزش ترین و گران قیمت ترین کالاهایی که امروزه در بین افراد، زیاد معامله می شود می توان؛ طلا و جواهرات زینتی را نام برد. البته فروش و یا خرید طلا؛ دارای یک سری اصول مهم است که فروشندگان و خریداران باید با آن ها آشنایی داشته باشند تا ضرر نکند.

خیلی از افراد بدون آگاهی و دانش کافی در این زمینه؛ دست به خرید و فروش طلا می زنند و در نتیجه دچار ضرر و زیان زیادی می شوند. از این رو اگر می خواهید بهترین معاملات را برای خود انجام دهید و با نکات مهم خرید و فروش طلا آشنا شوید؛ توصیه می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

فرق طلا با جواهرات

شاید خیلی از افراد؛ طلا و جواهرات را یکی بدانند، اما در اصل این 2 مورد با یک دیگر فرق دارند و نباید آن ها را اشتباه بگیرید. در واقع به زیورآلاتی که در آن ها سنگ های قیمتی به کار رفته باشد؛ جواهرات می گویند اما طلا به صورت خالص است و هیچ گونه سنگ قیمتی در آن به کار نرفته است.

در هنگام خریدن طلا و جواهرات دقت داشته باشید که نوع آن ها با یک دیگر فرق دارد. همان طور که نحوه خرید طلا با جواهر فرق دارد؛ شرایط فروش آن ها نیز متفاوت است و باید بدون آگاهی دست به انجام کاری نزنید تا دچار ضرر نشوید.

مثلا فروش طلا به صورت؛ (8 درصد سود فروشنده + قیمت روز هر گرم از طلا + اجرت) است اما فروش جواهرات به صورت؛ ( 15 الی 20 درصد سود فروشنده + اجرت، ارزش سنگ به کار رفته در آن، مخراجی، اجرت ساخت پایه جواهر + قیمت روز هر گرم طلا) محاسبه می شود.

پس فراموش نکنید؛ هر زیورآلاتی که از طلای 18 عیار تهیه شود و بر روی آن سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی وجود داشته باشد را جواهرات گویند. یعنی وزن سنگ به کار رفته در آن؛ از وزن طلا بیشتر باشد.

به طور کلی در بازار 4 نوع سنگ با ارزش و قیمتی نظیر؛ زمرد، یاقوت قرمز، الماس و یاقوت کبود وجود دارد که در جواهرات از آن ها استفاده می کنند. البته در برخی از جواهرات از سنگ های نیمه قیمتی دیگری مانند؛ توپاژ، آمیتیس و سیترین هم بهره می گیرند.

اگر به خوبی آموزش خرید طلا و جواهرات را دنبال کنید؛ در هنگام معامله سرتان کلاه نمی رود و می توانید یک خرید پر سود داشته باشید. پس سعی کنید قبل از اقدام به خرید و فروش طلا؛ اطلاعات لازم در رابطه با ان را به دست آورید.

معرفی طلای 24 عیار و 18 عیار

عیار در واقع واحد اندازه گیری فلزات با ارزش مانند؛ طلا است. کامل ترین عیار در طلا همان 24 است یعنی در این طلا؛ حداقل 9/99 درصد طلای خالص به کار رفته است.

اما در طلای 18 عیار؛ 75 درصد طلای خالص وجود دارد و 25 درصد دیگر آن از فلزات مختلف تشکیل شده است. در واقع طلای خالص از نرمی بسیار زیادی برخوردار است و برای ساخت هر وسیله ای مناسب نیست.

معمولا برای این که طلا را به زیورآلات مختلف تبدیل کنند؛ از نقره و مس نیز استفاده می کنند و به همین علت، عیار آن پایین می آید. پس مواظب باشید گول برخی از افراد را نخورید، زیرا فقط شمش طلا است که به صورت طلای 24 عیار خالص وجود دارد.

نحوه تشخیص دادن طلا از پلاتین و نقره

در هنگام خرید طلا مواظب باشید آن را با نقره و یا پلاتین اشتباه نگیرید. این کار اصلا به مهارت سخت و پیچیده ای نیاز ندارد؛ فقط کافی است کمی دقت تان را بالا ببرید. اغلب طلاها در کنار شماره شان؛ یک حرف انگلیسی K وجود دارد که نشان دهنده عیار آن است.

بر روی پلاتین؛ معمولا از حروف PT استفاده می کنند. نقره نیز با استفاده از علامت بیضی؛ مهر می شود. با در نظر گرفتن این نکات ساده؛ به راحتی می توانید طلا را از پلاتین و نقره، تشخیص دهید.

طلاهای رنگی

خیلی از افراد فکر می کنند که طلا فقط به رنگ سفید و زرد وجود دارد. در حالی که طلا می تواند با استفاده از یک سری فرایندهای شیمیایی و ترکیب شدن با دیگر فلزات؛ به رنگ های صورتی، قرمز، سبز، مشکی، آبی و… نیز در آید.

مثلا طلای قرمز از ترکیب کردن؛ پلادیوم، آلیاژ مس، نقره و طلای سفید، به دست می آید. یا این که برای تهیه کردن طلای آبی؛ از همین مواد به علاوه ایندیم بهره می‌ گیرند.

نکات مهم برای خرید و فروش طلا و جواهر

  • مواظب باشید در حین خرید طلا؛ به جای طلای نو، طلای دست دوم را به شما نفروشند.
  • سعی کنید در طلا فروشی های معتبر، کار خرید و فروش را انجام دهید.
  • مواظب باشید طلا دچار شکستگی یا خط و خش نباشد.
  • دقت داشته باشید که فاکتور طلای خریداری شده تان کامل باشد و تمام قید و شرط های ذکر شده؛ در آن نوشته شود.
  • اگر قصد دارید از فروشگاه های آنلاین طلا خریداری نمایید؛ بهتر است سراغ سایت های رسمی و دارای اعتبار بروید.
  • در صورتی که قصدتان از خریدن طلا و جواهرتات سرمایه گذاری است؛ پیشنهاد می شود سراغ سکه بروید و از خرید طلای نگین دار، خودداری کنید.
  • مواظب باشید پلاتین یا نقره را به جای طلا خریداری نکنید.
  • تا حد امکان سعی کنید در زمان هایی طلا بخرید که تقاضای خرید کم است؛ زیرا در این زمان ها معمولا قیمت طلا ارزان تر می شود.

 

برای خرید طلا و جواهرات بهتر است از افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند؛ کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و دچار ضرر نشوید. یا این که خودتان تمام اطلاعات، اصول و نکات لازم در این زمینه را پیدا کنید و آموزش های لازم را فرا بگیرید.

زیرا به طور معمول کسانی که با آگاهی کافی دست به خرید و فروش طلا و جواهرات می زنند؛ بیشتر پیشرفت می کنند و سرشان کلاه نمی رود. پس توصیه می شود به مطالب ذکر شده در این مقاله توجه کنید و آن ها را نادیده نگیرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *