هیفا گلد
هیفا گلد

نکته هایی پر فایده درباره طلا و جواهر

نکته هایی مفید درباره طلا و جواهر

استفاده طولانی مدت از طلا و جواهرات و برخورد آن ها با پوست بدن باعث می شود تا درخشش و رنگ گذشته خود را از اوایل خرید طلا دست بدهند. اما همان طور که برای هر چیز راه حلی وجود دارد در این مقاله چند نکات مهم طلا و نحوه تمیز کردن طلا را در ادامه در اختیار شما گذاشته ایم.

روش تمیز کردن طلا و جواهرات

یکی از روش های آسان موجود برای شستشو و تمیز کردن طلا، قرار دادن جواهرات درون محلول مخلوط از آب و مایع ظرفشویی می باشد. نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید گرم بودن آب محلول می باشد با این کار تمام چربی های انباشته شده در طلا از بین خواهند رفت.

برای این کار کافی است درون یک ظرف یا کاسه ای محلول آب گرم و مایع ظرفشویی یا پودر لباسشویی را مخلوط کنید؛ سپس طلای مورد نظر خود را داخل کاسه بگذارید و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت کم قرار بدهید.

با انجام این کار جرم ها و کثیفی هایی که وارد لا به لای طلا شده اند به آسانی خارج خواهند شد. توجه داشته باشید که این روش شستشو فقط برای طلا صدق می کند و برای جواهرات توصیه نمی شود.

پس از خروج طلا از محلول می توانید آن ها را با استفاده از مسواک یا یک برس کوچک کاملا تمیز و پاکسازی کنید؛ لازم به ذکر است که این کار را حتما به آرامی انجام دهید تا آسیبی به طلا و جواهر خود وارد نکنید.

در آخر آن ها را آبکشی کنید و در نهایت بر روی یک حوله قرار دهید تا خشک شود. اگر می خواهید طلا و جواهرات شما زود تر خشک شود می توانید از باد سشوار برای این کار استفاده کنید. در ادامه مقاله با چند نکات مهم طلا برای براق کردن طلا و جواهر با ما همراه باشید.

روش های چگونگی شفاف و براق کردن طلا و جواهرات

شما می توانید از دو راه برای براق کردن طلا و جواهر مانند اوایل خرید طلا مورد نظر پس از خشک کردن آن انجام دهید.

اولین روش که کمتر کسی با آن آشنا می باشد قرار دادن طلا و جواهرات درون خاک اره است. برای این کار فقط باید طلا مورد نظر خود را داخل مقداری خاک اره نجاری قرار دهید.

در مرحله بعد باید خاک اره را بر روی سطح طلا و جواهر خود مالش دهید، بعد از این که کاملا تمام قسمت های طلا را با خاک اره مالش دادید سطوح آن را از خرده های چوب کاملا پاک کنید. بعد از اتمام این کار طلا و جواهر شما مانند گذشته به برق و درخشش قبل خود باز خواهد گشت.

روش دوم برای براق کردن طلا و جواهر مانند اوایل خرید طلا  استفاده از چرم یا یک پارچه نخی می باشد. برای این کار باید یک تکه از این دو مورد را بر روی سطح طلا و جواهر خود مالش دهید. پس از انجام این کار خواهید دید که جلا و شفافیت خاص طلا و جواهر شما بر می گردد.

در قسمت بعدی مقاله برای یادگیری تمیز کردن و نکات مهم طلا بدل آشنا خواهیم شد.

نحوه تمیز کردن جواهرات بدل و تقلبی

امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت طلا بسیاری از افراد از خرید طلا دست کشیده اند و از طلا و جواهرات تقلبی استفاده می کنند. همان طور که می دانید گردنبند، گوشواره، دستبند و هر نوع جواهر بدل در اثر استفاده مکرر جنس و زیبایی خود را از دست می دهد و ظاهر تمیز نخواهد داشت.

برای نو کردن جواهرات تقلبی یا اتمی می توانید از جوش شیرین استفاده کنید که کمک زیادی به براق شدن آن ها می کند. برای این کار کافی است مقداری از جوش شرین را بر روی مسواک نمناک بمالید و سپس به آرامی به همراه آن جواهر بدل مورد نظر خود را تمیز کنید.

حتما به این نکات توجه داشته باشید که اگر قصد وارد شدن به آب استخر و شنا کردن را دارید بهتر است قبل ورود خود طلا و جواهر خود را از آن دور نگه دارید. زیرا وجود کلر درون استخر یکی از دشمنان اصلی طلا و جواهرات می باشد.

علاوه بر آن شوینده هایی که نیاز به دستکش دارند از دیگر دشمنان طلا و جواهرات هستند پس توجه کنید که از برخورد آن ها با این چند مواد خوداری کنید.

چگونگی نگه داری و حفاظت از طلا و جواهر

از دیگر نکات مهم طلا توجه به چگونه نگه داری از طلا و جواهرات می باشد. برای حفظ و نگه داری باید آن ها را درون جعبه ای مناسب قرار دهید و یا این که دفترچه یا پارچه ای درست کنید و طلا و جواهر خود را به همراه سنجاق به پارچه وصل کنید.

در آخر پارچه و یا دفترچه را تا کنید و در یک مکان امن قرار دهید تا در برابر آسیب ها دور باشند.

جلوگیری از گره خوردن زنجیر طلا و جواهرات

اگر زنجیر طلا و جواهرات شما دائما در حال گره خوردن می باشند و باز کردن این گره ها زمان زیادی از شما می گیرند و بسیار سخت می باشد بهتر است این روش راحت را امتحان کنید تا از شر این گره ها راحت شوید.

برای جلوگیری از گره خوردن زنجیر های طلا و جواهرات خود باید آن ها را با قفل بسته درون جعبه قرار دهید. همچنین اگر این گره ها بر روی زنجیر شما پدید آمدند؛ می توانید آن ها را بر روی یک سطح صاف و صیقلی بگذارید.

سپس با استفاده از مقداری روغن بچه زنجیر را چرب کنید، در آخر با یک سوزن کلفت پیچ و گره های زنجیر را باز کنید.

نحوه تمیز کردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یکی از زیبا ترین جواهر های ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد و جزو یکی از سنگ های ارزشمند و زینتی می باشد. برای تمیز کردن این جواهر نباید از آب استفاده کنید زیرا باید وارد شدن آب به درون فرج ها و خلل های سنگ می شود.

پس برای پاک کردن آن فقط باید با استفاده از یک پارچه نخی یا چرم سطح آن را تمیز کنید تا به درخشش و براقیت گذشته خود بازگردد.

از دیگر محلول های مناسب برای تمیز کردن جواهرات ترکیب یک چهارم پیمانه آمونیاک، به همراه یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی و همچنین سه چهارم پیمانه از آب می باشد.

این سه مواد را به همان اندازه که گفته شده با یکدیگر مخلوط کنید و جواهر مورد نظر خود را درون این ترکیب به مدت نیم ساعت بخیسانید. سپس با کمک یک مسواک نرم سطح جواهر را پاک کنید. این روش برااستفاده طولانی مدت از طلا و جواهرات و برخورد آن ها با پوست بدن باعث می شود تا درخشش و رنگ گذشته خود را از اوایل خرید طلا دست بدهند. ی تمیز کردن جواهرات بدل و تقلبی پیشنهاد نمی شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *