هیفا گلد
هیفا گلد

ده الماس معروف دنیا

الماس جواهری بی نظیر و باشکوه و فوق العاده پرطرفدار است که همواره توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب می کند. الماس های معروفی در دنیا وجود دارند که به دلایل مختلفی شهرت یافته اند.

اندازه، رنگ خاص، زیبایی خیره کننده و ماجراهای شگفت انگیزی که آن قطعه الماس پشت سر گذاشته همگی از جمله این دلایل هستند. در این مطلب، قصد بر این است که شما را با ده مورد از معروف ترین الماس های جهان آشنا کنیم.

اما پیش از آن، لازم به یادآوری است که گوهرها به خصوص الماس را با واحد قیراط می سنجند که هر قیراط برابر با 200 میلی گرم است. به بیان دیگر، هر گرم الماس معادل 5 قیراط است.

  1. الماس کوه نور

الماس کوه نور یکی از پرماجراترین جواهرات جهان به شمار می رود که سال های سال در میان حاکمان هند، مغول، افغانی، ایرانی و بریتانیایی دست به دست گشته است.

این گوهر گرانبها در ابتدا توسط نادر شاه افشار به عنوان غنیمت جنگی از هندوستان به ایران آورده شد. سپس از ایران دزدیده شد و در دست کمپانی هند شرقی قرار گرفت و در نهایت به ملکه ویکتوریا تقدیم شد.

در گذشته این الماس دارای وزن 0625/186 قیراط معادل با 21/37 گرم بود. اما در سال 1854 مورد تراش مجدد قرار گرفت و وزن آن به 602/105 قیراط برابر 61/21 گرم تقلیل یافت.

الماس کوه نور در اوایل قرن بیستم در تاج ملکه ماری همسر جرج پنجم پادشاه انگلستان قرار گرفت و امروزه در تاج ملکه الیزابت به چشم می خورد.

این گوهر ارزشمند در حال حاضر در برج لندن محافظت می شود و جزو جراهرات سلطنتی انگستان به شمار می رود.

گفتنی است که امروزه کشورهایی همچون هند، ایران، افغانستان و پاکستان بر کوه نور ادعای مالکیت دارند و در صدد هستند تا این الماس را از بریتانیا باز پس گیرند.

  1. الماس دریای نور

دریای نور یکی از بزرگترین و کهن ترین الماس های شناخته شده دنیا است که زوج الماس کوه نور به شمار می آید. این الماس برلیان از رنگ کمیاب و فوق العاده خاصی برخوردار است.

دریای نور در اصل صورتی رنگ است اما به علت تابش نور فلش دوربین، در بیشتر عکس ها بی رنگ به نظر می رسد.

نکته شگفت انگیزی که باید بدانید این است که با وجود اینکه این الماس تراش خورده است، 182 قیراط وزن دارد. دریای نور به حدی ارزشمند است که از آن به عنوان پشتوانه ملی پول ایران نیز یاد شده است.

این الماس تا دوران ناصرالدین شاه در میان یکی از بازوبندهای سلطنتی قرار می گرفت؛ اما به دلیل منسوخ شدن استفاده از بازوبند در آن زمان، به صورت پیش کلاه در آمد و در یک قاب زرین با نقش شیر و خورشید و تاجی مزین به 457 قطعه برلیان ریز و چهار قطعه یاقوت قرار گرفت.

الماس دریای نور از دو طرف تراش خورده و به شکل یک هرم در آمده که قاعده آن چهار سانتی متر طول و سه سانتی متر عرض دارد و دو سوی دیگر آن حدود دو سانتی متر است.

گفتنی است که تمامی سطوح این الماس صاف و یکنواخت بوده، غیر از یک سمت که عبارت «سلطان صاحبقران فتح علی شاه قاجار 1244» بر روی آن حکاکی شده است.

بر اساس شواهد تاریخی، الماس دریای نور توسط نادرشاه افشار از هندوستان به ایران آورده شده و پس از مرگ او، به نوه اش شاهرخ میرزا رسیده است.

این گوهر نایاب پس از چندین بار دست به دست شدن، به وسیله محمد علی شاه به سفارت روسیه منتقل شد. اما با تلاش های مشروطه خواهان از ایران خارج نشد.

در حال حاضر الماس دریای نور توسط موزه بانک مرکزی ایران واقع در خیابان فردوسی تهران نگهداری می شود.

  1. الماس درسدن

درسدن بزرگترین الماس سبز جهان است که 701/40 قیراط وزن دارد. این جواهر ارزشمند در حدود سال 1742 میلادی به آگوست سوم پادشاه هلند تعلق داشت و در سال 1767 نیز همراه با دو الماس سفید بزرگ و 411 الماس ریز به عنوان گوهر کلاه مورد استفاده قرار گرفت.

این الماس به رنگ سبز روشن است و تا کنون تاریخچه مشخصی از آن به دست نیامده. هرچند گمان می رود که در واقع متعلق به هندوستان باشد.

این جواهر در حال حاضر در تالار سبز در شهر درسدن، پایتخت ایالت زاکسن آلمان نگهداری می شود.

  1. الماس امید

الماس امید از جمله معروف ترین جواهرات جهان است که سوابق مالکیت آن به حدود چهار قرن پیش بر می گردد. این گوهر بی همتا، 52/45 قیراط وزن داشته و دارای رنگ آبی کمیاب و خیره کننده ای است.

گمانه زنی هایی وجود دارد که این الماس از هند آمده است. جایی که سنگ اصلی توسط ژان باپتیست تاورنیه، تاجر گوهر فرانسوی خریداری شد. سپس تاورنیه این جواهر را در سال 1668 به لویی چهاردهم فروخت.

این گوهر در سال 1791 دزدیده شد؛ و پس از تراش دوباره در سال 1839، بزرگترین قطعه آن تحت مالکیت خانواده هوپ، که در انگلیس بانکدار بودند، قرار گرفت و نام این خانواده یعنی امید را تصاحب کرد.

بعد از اینکه الماس امید از میان صاحبان بسیاری گذر کرد؛ در واشینگتن به اوالین والش مک ‌لین فروخته شد که بیشتر اوقات از آن استفاده می کرد.

تاجر جواهر نیویورکی به نام هری وینستون این الماس را در سال 1949 خریداری و در سال 1958 به موزه ملی تاریخ طبیعی امریکا اهدا شد.

  1. الماس ستاره آفریقا

ستاره آفریقا یا کولینان یک، الماسی به وزن 53/20 قیراط است که از دلایل شهرت آن می توان به قرار داشتن در نشان سلطنتی انگلیس اشاره نمود. این جواهر هم اکنون در برج لندن نگهداری می شود.

سنگ برش نخورده این الماس، دارای وزن 3106 قیراط بوده که بزرگترین الماس کشف شده به حساب می آید.

این سنگ توسط رئیس کمپانی معدن، یعنی سر توماس کولینان به 105 برش داده شد و بزرگترین آنها کولینان یک نام گذاری شد.

تراشکاری قطعات این الماس نیز توسط تجارتخانه آشر در آمستردام انجام شد.

  1. الماس سانسی

این الماس خیره کننده در زمان مغول های باستان از معدنی در کشور هند استخراج شده است. نکته جالب این است که الماس سانسی اولین الماسی بوده که به طور متقارن برش خورده است. این جواهر زیبا 23/55 قیراط وزن دارد.

این الماس در سال 1570 توسط سفیر کبیر فرانسه، یعنی سیگنیور دی سانسی خریداری شده و از همین رو سانسی نامیده می شود. در حال حاضر این گوهر ارزشمند در موزه لوور پاریس به نمایش در آمده است.

  1. الماس تیفانی

این الماس زرد رنگ دارای وزن 128/51 قیراط بوده که در سال 1878 در معدن کیمبرلی واقع در آفریقای جنوبی کشف شد. سپس توسط تیفانی، جواهر فروش معروف، خریداری و در پاریس با 90 سطح برش داده شد.

هم اکنون الماس تیفانی که با پرنده زیبایی بر روی آن مزین شده، نماد جواهر فروشی پرآوازه تیفانی در نیویورک است.

  1. الماس شاه

الماس شاه به وزن 7/88 قیراط، هنگام فتح هندوستان توسط نادرشاه افشار به ایران آورده شد. ویژگی منحصر به فرد این الماس، این است

که بر روی سه سطح آن نام سه نفر از پادشاهان مسلمان، یعنی برهان نظام شاه دوم، جهان شاه و فتحعلی شاه حکاکی شده است.

الماس شاه در گذشته جزو جواهرات سلطنتی ایران بود؛ تا اینکه پس از قتل الکساندر گریبایدف در سال 1207 شمسی به دست مردم خشمگین

در تهران، فتحعلی شاه به منظور دلجویی آن را به نیکلای یکم پیشکش کرد. هم اکنون این جواهر ارزشمند در صندوق الماس مسکو نگهداری می شود.

  1. الماس ناساک

این الماس در ابتدا بیش از 90 قیراط وزن داشت و در معبد شیوا در نزدیکی ناساک هند نگهداری می شد. اما در سال 1818 توسط انگلستان به یغما رفت.

در سال 1940 جواهرساز مشهوری به نام هری وینستون این الماس را خریداری کرد و سپس در پاریس تراشکاری شد و وزن آن به 38/43 قیراط کاهش پیدا کرد.

الماس ماساک در حال حاضر در موزه ای خصوصی در لبنان نگهداری می شود و با این وجود، درخواست هایی بابت برگرداندن آن به محل اولیه اش وجود دارد.

  1. الماس کولینان چهار

الماس کولینان چهار یکی از 105 قطعه سنگ اصلی است که به صورت مربعی برش خورده و 6/63 قیراط وزن دارد. در ابتدا این جواهر بر روی قاعده تاج ملکه ولیعهد نصب شد، اما در سال 1914 از روی آن برداشته شد.

این الماس در حال حاضر با کولینان سه ترکیب شده و توسط ملکه الیزابت دوم به عنوان سنجاق سینه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *