هیفا گلد
هیفا گلد

نکات مهم حفظ و نگهداری از طلا و جواهرات

طلا و جواهرات همواره علاوه بر ارزش مادی و قیمت بالای شان، ارزش معنوی بالایی هم برای ما دارند به خصوص که اگر آن ها را هدیه گرفته باشیم؛ بنابراین نگهداری از طلا و جواهر و دانستن نکات مربوط به آن یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام دهیم.

طلا و جواهر معمولا پس از مدتی جلای شان را از دست می دهند اما شما با رعایت نکات نگهداری طلا می توانید از آن ها مراقبت کنید و از کدر شدن یا آسیب دیدن شان جلوگیری کنید.

نکات مربوط به نگهداری از طلا و جواهر

. با طلا حمام نکنید!

بهتر است بدانید که در صورت استفاده از صابون، معمولا لایه کدر و نازکی روی طلا شکل می گیرد که باعث از بین رفتن جلای آن می شود. بنابراین بهتر است که هنگام حمام کردن و یا شستن دست های تان آن ها را در بیاورید تا درخشندگی طولانی تری داشته باشند.

. آشپزی با جواهرات ممنوع!

باید بدانید که جواهرات و به خصوص آن هایی که نگین یا سنگ قیمتی خاصی دارند در صورت مواجهه با گرما و حرارت زیاد آسیب می بینند. علاوه بر آن روغن و سایر مواد مورد استفاده در آشپزی می تواند نگین جواهرات را فرسوده کند.

. پاک کردن طلا و جواهرات!

یکی از موارد مهم در نگهداری از طلا و جواهر، تمیزی و پاک کردن آن هاست، اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که باید از پارچه هایی با بافت نرم استفاده کنید، زیرا در صورت به کار بردن پارچه های زبر و خشن، روی سطح طلا و جواهر خراش هایی ایجاد می شود که در گذر زمان به خودشان خاک و آلودگی می گیرند و باعث کدر شدن آن ها می شوند.

. از طلا در استخر استفاده نکنید!

همانطور که می دانید استخرها برای تمیز و ضدعفونی کردن آب به آن کلر اضافه می کنند. باید توجه داشته باشید که کلر موجود در آب می تواند باعث تغییر رنگ جواهرات تان شود و یا باعث شل شدن نگین های به کار رفته در آن شود.

. در اوردن زیور آلات هنگام فعالیت های سنگین

یکی از مواردی که باید در نگهداری از طلا به آن توجه کنید انجام ندان فعالیت های سنگین با زیور آلات طلا می باشد، زیرا نه تنها ریسک گم شدن شان کم می شود بلکه باید بدانید که عرق کردن می تواند آسیب های زیادی به بافت و ظاهر طلای شما وارد کند.

. دور نگه داشتن از لوسیون ها و کرم های بدن

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که از لوسیون بدن و کرم های مختلفی استفاده می کنید باید آگاه باشید که این محصولات در صورت در تماس بودن با زیورآلات تان می تواند آن ها را به شدت کدر کرده و برق انداختن دوباره شان را حسابی مشکل کنند. بنابراین در استفاده از آن ها احتیاط کنید.

. مکان نگهداری

یکی از مهم ترین نکات نگهداری طلا مربوط به مکانی است که طلاهای تان را در آن نگهداری می کنید، زیرا تاثیر بسیار زیادی در سلامتو جلای ان ها خواهد داشت.

قطعا زمانی که به هر کدام از آن ها جای خاصی اختصاص دهید، برخورد ها و آسیب های حاصل از سایش بین آن ها به حداقل کاهش می یابد و علاوه بر آن احتمال بروز مشکلات دیگری مانند گره خوردگی و یا خراش برداشتن طلاهای تان هم بسیار کمتر خواهد شد.

باید توجه کنید که جای نگهداری طلا و جواهرات تان باید به دور از هر گونه رطوبت باشد و در صورت ممکن آن ها را در میان پارچه های نرمی یا پنبه ای قرار دهید تا از خشک بودن شان کاملا مطمئن شوید.

. جلوگیری از ضربه و فشار

نکته ای که باید مد نظرتان قرار دهید که طلا و جواهرات و به خصوص آن هایی که دارای سنگ های قیمتی و یا نگین و الماس های ظریف و گران هستند، به شدت در برابر ضربه آسیب پذیرند و بهتر است که هیچ گونه فشار یا ضربه ای به آن ها وارد شود.

بنابراین نه تنها در حین استفاده مراقب باشید، بلکه آن ها را در جای مناسبی نگهداری کنید که احتمال آسیب به آن ها در کمترین حد ممکن باشد.

. انجام فعالیت های باغبانی و..

فعالیت هایی مانند باغبانی که مداما با سنگ ریزه ها و ابزارهای خشن و بزرگ سر و کار دارند یکی از ریسکی ترین فعالیت هایی هستند که می توانند به زیورآلات شما آسیب بزنند و یا سطح آن ها را خراش دهند.

پس برای نگهداری از طلا و حفظ جلای آن ها حتما پیش از انجام چنین فعالیت هایی آن را در بیاورید و در جای مناسبی قرار دهید.

. توجه به علائم و نقصی ها

یکی از موارد مهم در نکات نگهداری طلا که باید به موقع برایش اقدام کنید، ترمیم و رفع نواقصی است که در جواهرات تان مشاهده می کنید. بهترین کار این است که به این علائم  در اولین فرصت توجه کنید و تعمیر آن ها را به بعد موکول نکنید.

به طور مثل چنانچه که سنگ ها و یا نگین ها زیورآلات تان شل شده اند باید برای محکم کردن شان اقدام کنید و گرنه باید ریسک گم شدن شان را به جان بخرید!

. موارد استفاده از زیور آلات

این مورد شاید در ابتدا بیشتر به عنوان نکته ای در فشن به نظر برسد تا نگهداری از طلا، اما باید بدانید که تاثیر مستقیمی بر آن دارد.

هیچ گاه طلا و جواهرات ظریف و یا گران بهای تان را در گشت و گذارهای عادی استفاده نکنید و یا بدست ا به همراه داشتن شان به انجام فعالیت های ورزشی نپردازید زیرا به سرعت فرسوده می شوند و جلای شان را از دست می دهند.

بنابراین هر دسته از زیورآلات را با توجه به کاربردش استفاده کنید تا به بهترین شکل آن ها را در طول زمان حفظ کنید.

حرف آخر

همانطور که همیشه شنیده اید، پیشگیری همواره بهتر از درمان است، بنابراین به جای اینکه پس از آسیب رسیدن به زیورآلات تان به فکر بیوفتید، از همان ابتدا به بهترین شکل ازشان مراقبت کنید و نکات لازم را رعایت کنید تا مانند روز اول شان به نظر برسند.

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *