استخراج طلا

چگونه طلا را استخراج کنیم؟

استخراج طلا به جداسازی طلا از سنگ معدن گفته می‌ شود در واقع برای این‌ که طلا به دست آید سنگ طلا را خرد می‌ کنند سپس با آسیاب کردن آن طلا را از سنگ های اضافی جدا خواهند کرد، البته دقت داشته باشید که شیوه ‌های استخراج طلا با توجه به نوع و ساختار سنگی که وجود دارد کاملا متفاوت است.

نکته ‌ای که قبل از استخراج طلا باید به آن توجه داشته باشید این می باشد که برای جداسازی طلا از سنگ ابتدا تست خاک طلا را انجام می ‌دهند که بستگی به پارامترهای مختلف دارد. در واقع برای آشنایی بیشتر شما در ادامه مطالب اطلاعات مناسبی را در مورد استخراج و تولید طلا در اختیار شما قرار می‌ دهیم.

استخراج و تولید طلا با روش فلوتاسیون

روش‌ های مختلفی برای استخراج و  تولید طلا وجود دارد که یکی از آن‌ ها فلوتاسین می‌ باشد. در واقع این روش بر اساس تفاوت خواص شیمیایی و فیزیکی سنگ معدن انجام می‌ گیرد و به وسیله مواد شیمیایی که استفاده می‌ شود کار فرآوری را انجام می ‌دهند به این صورت که ماده هایی که به حباب می‌ چسبند از مراحل فرایند جدا خواهند شد.

طلا یک ماده معدنی شناور می‌ باشد، بنابراین روش فلوتاسین یکی از بهترین روش ‌ها برای تولید طلا است. در این روس چند گام وجود دارد که به‌ ترتیب آن‌ ها را بیان می‌ کنیم.

در مرحله اول باید سنگ معدن را قبل‌ از فرآیند فلوتاسین آماده کنید در واقع سنگ‌ ها در این ‌جا خرد شد و آسیاب می‌ گردند سپس برای این‌ که اندازه‌ های مناسبی از ذرات را بدست آورند به مرحله بعدی راه پیدا می ‌کنند.

در مرحله دوم از استخراج طلا مواد شیمیایی فلوتاسین را به آن‌ ها اضافه می‌ کنند و که در نتیجه خاصیت ستی کانی با استفاده از مواد شیمیایی که اضافه شده ‌است تغییر می‌ کند و پایداری حباب‌ ها کنترل خواهد شد از طرفی هم ترکیب یونی برای به وجود آوردن شرایط شناور سازی تنظیم می‌ گردد و در نتیجه تغلیظ کانی‌ ها انجام خواهد گرفت.

مرحله سوم هم زدن توسط هوادهی است که هوا به‌ وسیله‌ هم زدن مکانیکی شبیه به حباب پراکنده خواهند شد در نتیجه باعث می ‌شود ذرات سنگ معدن معلق گردند که مواد شیمیایی فلوتاسین پراکنده خواهند شد.

مرحله بعدی فرایند حباب سازی و چسباندن مواد معدنی مفید به حباب ‌ها می‌ باشد. در واقع فرایند استخراج طلا زمانی صورت می‌ گیرد که ذرات معدنی به ‌راحتی به حباب ‌ها بچسبند و مواد اضافی آن از بین برود، درنهایت تخلیه فوم و حباب‌ های ایجاد شده را انجام می ‌دهند که باعث به وجود آمدن طلای خالص خواهد شد.

تولید و استخراج طلا

استخراج و تولید طلا به‌ وسیله‌ سیانید

از دیگر روش ‌های تولید طلا روش سیانید می ‌باشد که خود دارای مراحل مختلفی است.

مرحله آماده کردن سنگ معدن

از فرایندهای ضروری برای بدست آوردن طلا آماده کردن سنگ معدن می‌ باشد که آن را با آسیاب کردن انجام می‌ دهند، چرا که اندازه ذرات کاهش پیدا می ‌کند و به ‌راحتی می ‌توان طلا را استخراج کرد با این روش به‌ راحتی طلا در محلول سیانید حل می ‌گردد.

علاوه بر این‌ که فرآیند آسیاب کردن و خرد کردن طلا انجام می ‌گیرد باید یک مرحله اضافی را قبل‌ از س رستی و انجام داد که دلیل آن ‌هم اعمال مستقیم خاک سولفیدار سیانور بجای انحلال طلا می باشد که برای جلوگیری از مصرف بیش از حد سیانور ابتدا مراحل فلوتاسیون را انجام می دهند.

مرحله انحلال

از مراحل بعدی در فرایند استخراج طلا با روش سیانید می ‌توان مرحله انحلال را نام برد. در واقع غلظت سیانید در فرآیند انحلال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در لیتر می ‌باشد که به نوع سنگ معدن هم ارتباط دارد.

از طرفی در این مرحله سنگ معدنی که آسیاب می ‌شود ابتدا به مجموعه مخازن لیچینگ منتقل خواهد شد و دوغاب را توسط نیروی مکانیکی یا تزریق هوا به ‌هم می ‌زنند تا تماسی بین طلا و سیانور به‌ وجود آمد آید و فرآیند لیچینگ بهتر انجام شود درنهایت سیانید می ‌تواند طلا را حل کند حتی یک کمپلکس فلز و سیانید تشکیل گردد و در ابتدای شستشو ph که در دوغاب وجود دارد به وسیله آهک به ۱۰ تا ۱۱ می‌ رسد تا مطمئن شد که گاز سمی هیدروژن سیانید تولید نمی‌ شود.

مرحله تولید طلا

آخرین مرحله از روش سیانید بازیابی طلا می ‌باشد در مرحله قبل به‌ وسیله‌ پودری که اضافه می ‌شد طلا با سیانید مخلوط گردید که در این مرحله پودری را روی آن می‌ ریزند یا به ‌وسیله‌ کربن فعال طلا را از سیانید جدا خواهند کرد.

استخراج طلا

استخراج طلا با روش گرانشی

از دیگر روش ‌هایی که برای استخراج طلا استفاده می ‌شود روش گرانشی می ‌باشد که توسط سرعت و جهت حرکت کانی ها و نسبت ذره های مختلف تحت اثر ترکیبی گرانشی انجام می ‌گردد.

نوعی از طلا در معدن ‌های آبرفتی تشکیل می ‌شود که به ‌دلیل بزرگ بودن آن‌ ها جداسازی گرانشی به ‌عنوان اقتصادی ‌ترین روش استفاده می گردد، اما دقت داشته باشید که این روش برای استخراج طلاهای رگه ‌ای گزینه مناسبی نیست. به طور کلی در ادامه روش های استخراج طلا به صورت گرانشی را برای شما شرح می دهیم.

میز لرزان

در روش جداسازی گرانش یا ثقلی ابتدا میز لرزان را مورد استفاده قرار می دهند. این میز در واقع دارای شیارهایی است که جریان آب و بخش مکانیکی رفت و برگشتی را بر روی آن انجام می‌ دهند. به این صورت که طلای خرد شده با جریان آب بر روی صفحه قرار می‌ گیرد و براساس حرکتی که صفحه انجام می ‌دهد قطعات درشت و سنگین که شامل طلا می‌ شود به یک سمت و ذرات سبک ‌تر هم به سمت دیگر می روند.

استفاده از ناودان مارپیچی

یکی دیگر از وسیله هایی که در روش گرانشی مورد استفاده قرار می گیرد ناودان مارپیچی می ‌باشد که به‌ عنوان پر استفاده ترین روش برای استخراج طلا در نظر گرفته می‌ شود. در واقع این وسیله یک ناودان باریک چوبی با شیب ۴ درجه است که مراحل جداسازی طلا را با آن انجام می‌ دهند.

در این روش از تولید طلا دوغاب و خاک معدنی را راهی ناودان می کنند که تحت تاثیر ترکیب نیروی جریان آب، اصطکاک بین سنگ معدن و شیار ناودانی که وجود دارد ذرات با اندازه‌ های مختلف از هم جدا می‌ شوند و سنگریزه‌ هایی که از چگالی کمتری برخوردار هستند به مرکز مارپیچ می ‌روند و ذرات سبک ‌تر هم در کناره ‌ها باقی می‌ مانند که خروجی بدست آمده طلای خالص می‌ باشد.

استفاده از مخروط مارپیچی

در این روش از یک مخروط مارپیچی برای جدا کردن طلا از سنگریزه‌ ها استفاده می‌ شود. معمولا اندازه این مخروط یک متر می ‌باشد و خاکی که آسیاب می ‌گردد به وسیله آب از قسمت بالایی مخروط وارد می شود و همراه با چرخش مارپیچی که انجام می گیرد ذرات درشت ‌تر به ته مخروط می ‌رسد و ذرات ریز هم شناور می ‌مانند، در نتیجه از قسمت باطل خارج خواهند شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *